China probabil va adopta măsuri limitate și punctuale de ripostă împotriva Uniunii Europene după ce Bruxellesul a decis majorarea tarifelor vamale pentru mașinile electrice chineze, Beijingul fiind preocupat că o reacție mai robustă ar putea genera un conflict mai amplu, notează analiști citați de grupul media Bloomberg.
Decizia UE de aplicare de luna viitoare a unor taxe vamale de până la 48% la importurile de mașini chineze marchează ralierea la acțiuni ale Statelor Unite, Turciei și altor națiuni, pentru limitarea importurilor din națiunea asiatică. Ministerul chinez al Comerțului și Camera chineză de Comerț din UE au condamnat anunțul Bruxellesului.
Deși riposta ar putea ajuta China să evite alte acțiuni de protecție comercială în lume, pericolul pentru Beijing este că o reacție prea puternică ar intensifica alinierea transatlantică împotriva Chinei, blocând eforturile președintelui Xi Jinping de încurajare a ”autonomiei strategice” în Europa.
”În cazul în care China ripostează prin tarife agresive, riscă să declanșeze un război comercial. Beijingul este disperat să evite acest lucru”, afirmă Joe Peissel, analist economic la grupul de consultanță Trivium China.
China se confruntă deja cu perspectiva intensificării tensiunilor comerciale cu Statele Unite, în contextul în care fostul președinte Donald Trump, care a aplicat în timpul mandatului tarife comerciale Chinei, este favorit în anumite sondaje de opinie înaintea scrutinului prezidențial. În mandatul președintelui Joe Biden, Statele Unite și alte mari economii ale lumii au intensificat acțiunile contra Chinei.
Institutul Merics din Berlin estimează că Beijingul va riposta la acțiunile UE prin taxe asupra produselor agricole. Imediat după lansarea investigațiilor Bruxellesului privind subvențiile primite de vehiculele electrice chineze, China a reacționat prin verificarea produselor alcoolice din Europa.
”Beijingul nu va viza produsele europene de care încă are nevoie”, explică Jacob Gunter, analist la Institutul Merics.
Printre aceste produse figurează utilajele, piesele industriale sofisticate, substanțe chimice și tehnologie medicală.
”Beijingul probabil vrea evitarea unui război al tarifelor și menținerea exporturilor de mașini electrice în Europa. O reacție exagerată ar putea periclita ambele obiective”, afirmă Ja Ian Chong, profesor de Științe Politice la Universitatea Națională din Singapore.
Ministerul chinez al Comerțului a reacționat inițial prin apelul adresat Uniunii Europene de a corecta ”decizia greșită” de impunere a tarifelor. Camera de Comerț a Chinei a catalogat acțiunea UE ca fiind ”protecționistă”.
”Uniunea Europeană a ignorat realitatea și reglementările Organizației Mondiale a Comerțului, apelurile și mijloacele de intimidare aplicate de guvernele și industria anumitor state din cadrul Uniunii Europene. UE a acționat unilateral. Concluziile Comisiei Europene sunt lipsite de fundament factual și juridic”, a subliniat, ulterior, Ministerul chinez al Comerțului.
China a semnalat că s-ar putea adresa Organizației Mondiale a Comerțului, dar, între timp, cele două părți ar putea iniția interacțiunile pentru remedierea disputelor.
”Încă există spațiu de negociere. Deciziile finale vor fi luate peste câteva luni, deci încă este timp. Chiar și după aplicarea taxelor, există posibilitatea coordonării pozițiilor”, explică Tu Xinquan, decanul Institutului Chinez pentru Studii Comerciale, din cadrul Universității de la Beijing.
Însă China ar putea opta pentru o abordare graduală, prin stimulente și sancțiuni, în relația cu Uniunea Europeană.
”Acesta este abia începutul. China nu va riposta imediat, dar, treptat, va găsi o soluție”, apreciază Alicia Garcia Herrero, economist la grupul Natixis SA.
Foto: Profimedia
Citește și: